<<< Ini satu-satunya buku yang dikeluarkan bagi membincangkan masalah dan perancangan sistematik bagi mengatasi kelemahan akademik mahasiswa Melayu di IPT.
Tidak semua perpustakaan IPT ada buku ini. Yang ada pun diletakkan di bahagian "Red Spot" - menunjukkan betapa lemahnya minda dan penakutnya jiwa Melayu di Malaysia ini (nak bincang masalah bangsa sendiri pun tak berani)
Apapun buku ini adalah satu bacaan terbaik dan ianya menjadi asas kepada penulis dalam menggerakkan kerja-kerja Komuniti Al-Ansar
1.1 PENGENALAN
Dengan nama
ALLAH yang MAHA PEMURAH dan MAHA PENYAYANG…
50 tahun yang
lalu hanya ada sebuah universiti di Malaysia iaitu Universiti
Malaya. Peluang belajar di menara gading
pada masa itu adalah satu impian dan harapan untuk anak-anak muda. Mereka yang terpilih adalah yang terbaik. Tamat pengajian tidak perlu menunggu lama
untuk mendapat pekerjaan. Ada kalanya tawaran
pekerjaan melebihi permintaan.
Hari ini, di abad yang ke-21 suasana sudah berubah. Telah wujud ‘demokrasi pendidikan’ di mana
semua orang berhak dan berpeluang untuk belajar di peringkat tertinggi dalam
negara kita. Dengan berbelas IPTA, Kolej
Universiti dan beratus IPTS yang wujud,
mahu atau tidak menjadi penentu. Tidak
timbul lagi tentang keistimewaan orang Melayu di dalam bidang pendidikan kerana
semua kaum sudah boleh memperolehinya. Selebihnya, wang menjadi ukuran. Malahan pembelajaran hari ini lebih fleksibel
samada secara sepenuh masa ataupun separuh masa.
Walaupun nisbah komposisi bumiputra dan bukan
bumiputra dalam negara adalah 6:4, ianya tidak berkesinambungan dengan nisbah
pelajar di pusat pengajian tinggi.
Menurut Sulaiman (2001), terdapat lebih kurang 120,000 pelajar bumiputra
dan 400,000 pelajar bukan bumiputra di dalam sistem IPT negara. Manakala di luar negara, terdapat lebih
kurang 20,000 pelajar bumiputra dan 80,000 pelajar bukan bumiputra. Ini bermakna nisbah pelajar bumiputra dengan
bukan bumiputra adalah 1:4. Untuk jangka
masa panjang ianya akan memberi satu bentuk ketidakseimbangan dalam pengagihan
ekonomi antara kaum dan berupaya menggugat kestabilan politik dan sosial
negara.
Peluang cukup terbuka dengan meluasnya kepada anak Melayu untuk belajar. Tiga cara untuk menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana muda iaitu samada lepasan STPM, Matrikulasi ataupun diploma.
Sebahagian besar mahasiswa Melayu beranggapan
menjejakkan kaki ke universiti sudah membuktikan mereka telah berjaya dalam
hidup walaupun hakikatnya tidak. Berjaya
masuk universiti bukan bermakna kita akan berjaya keluar universiti dengan
cemerlang dan mendapat pekerjaan semudah 40 tahun yang lalu.
Tiga tahun proses pembelajaran di universiti akan menentukan cemerlang
atau gagalnya kita. Ia bergantung kepada
usaha, sikap dan strategi pembelajaran yang diamalkan.
Prestasi Keseluruhan
|
|||
Tahun
|
Kelas
|
Bumiputera (%)
|
Bukan Bumiputera (%)
|
1995
|
Kelas
Satu
Kelas Dua
Atas
|
0.32
19.9
|
2.11
19.02
|
1997
|
Kelas
Satu
Kelas Dua
Atas
|
0.40
21.12
|
2.56
21.67
|
1999
|
Kelas
Satu
Kelas Dua
Atas
|
0.11
17.94
|
1.16
21.06
|
Jadual 1 : Peratus
Pencapaian Pelajar Bumiputra dan Bukan Bumiputra
(Sumber: Jabatan Pendidikan Tinggi,
Kementerian Pendidikan Malaysia -2001)
Merujuk kepada jadual di atas sudah cukup menunjukkan betapa seriusnya masalah pencapaian mahasiswa Melayu di pusat pengajian tinggi. Dan ianya lebih ketara di bidang-bidang sains dan teknologi. Bagaimanakah mahasiswa Melayu ingin bersaing di pasaran kerja jika keputusan akademik mereka tidak memuaskan seperti ini?
1.2 FAKTOR
PRESTASI LEMAH MAHASISWA MELAYU
Hassan (2001) telah menyenaraikan 7 faktor punca
kelemahan prestasi mahasiswa Melayu di pusat pengajian tinggi iaitu:
i.
para
pelajar mempunyai asas akademik yang rendah semasa memasuki IPTA.
ii.
para
pelajar tidak mempunyai penguasaan bidang kuantitatif yang tinggi dalam bidang
statistik, matematik dan sains.
iii.
kemahiran
dalam berbahasa Inggeris juga lemah di kalangan pelajar Melayu
iv.
kaedah
pembelajaran yang digunakan oleh pelajar Melayu tidak sistematik dan tekal
v.
motivasi
pelajar Melayu lemah
vi.
kurang
daya saing dan daya juang di kalangan pelajar Melayu
vii.
mempunyai
sikap dan budaya “cukup makan” serta rasa selamat.
Menurut Abdul Samad (2001), pelajar Melayu tidak
mempunyai matlamat hidup yang jelas sekiranya ibu bapa atau orang lain tidak
melakukannya untuk mereka. Mereka juga
dilihat sebagai tidak dinamik dan tidak sanggup bersaing dan suka mengambil
jalan mudah. Kebanyakan punca kelemahan
pelajar Melayu ialah tidak pandai untuk mengutamakan kepentingan (priority) yang mana lebih penting dalam
melakukan sesuatu gerak kerja dan aktiviti.
Seterusnya Abdul Samad (2001) menyenaraikan beberapa
faktor kelemahan mahasiswa Melayu seperti berikut:
i.
sikap
tidak mengutamakan kecemerlangan, sekadar lulus cukup makan, kurang pengetahuan
am dan isu semasa serta sering mengamalkan budaya ‘last minute’.
ii.
kurang
minat untuk berinteraksi dengan pensyarah.
iii.
kurang
keyakinan diri, mudah terpengaruh budaya negatif dan melepak.
iv.
kurang
menjaga kesihatan, pemakanan serta kuat merokok.
v.
hidup
berkelompok dan kurang berkemahirang berbahasa Inggeris
vi.
kurang
mengaplikasi teknologi maklumat
Sidek (2001) pula menyatakan kaitan faktor genetik,
persekitaran, budaya, sikap kebergantungan, orientasi hidup pola psikik,
tekanan (stress) dan pelbagai lagi.
Secara spesifik ianya terbahagi kepada tiga iaitu:
i.
akar
masalah – genetik, persekitaran keluarga, teknik belajar, sosio ekonomi,
kualiti makanan, kualiti pensyarah, budaya kerja, kaedah
pengajaran-pembelajaran, pemantauan pelajar bermasalah, distraksi diri,
kekuatan dalaman, daya saing dan daya tahan, sindrom kebergantungan, rasa
selesa dan cukup hidup.
ii.
berbanding
– kecemerlangan pelajar cina sebagai dasar ikutan positif
iii.
natijah
pendidikan – satu transformasi diri
Rosliza et al. (2001) menyatakan prestasi terdahulu
dalam subjek berkaitan, pendedahan awal, sikap, usaha dan tahap motivasi
memberi impak kepada prestasi mahasiswa.
Latif (2001) menyenaraikan faktor nilai keluarga dan
diri dalam pembinaan insan. Secara
spesifik disenaraikan kepada tiga bahagian iaitu:
i.
faktor
diri – aspirasi kepada pelajaran, dorongan diri dan cita-cita
ii.
faktor
kekeluargaan – hubungan kekeluargaan, latar belakang kewangan dan pendidikan
ibubapa.
iii.
faktor
nilai – ketaatan kepada agama, ibubapa dan ketrampilan diri.
Latif (2001) juga menemui dalam soal selidiknya di
mana majoriti responden menjadikan permasalahan mereka ialah ruang yang tidak
mencukupi semasa kuliah, ruang amali yang tidak cukup, jumlah peralatan di
dalam makmal tidak lengkap dan tidak mencukupi, terlalu ramai pelajar di dalam
satu-satu kuliah dan pengajar tidak bersungguh-sungguh untuk mengajar.
Aminah (2001) pula menyatakan kelemahan mahasiswa
Melayu dipengaruhi faktor kemahiran belajar, harapan keluarga yang terlalu
tinggi, kurang fasih berbahasa Inggeris, tidak upaya hadapi tekanan belajar di
universiti dan kurang kemahiran berfikir yang secara kritikal dan kreatif.
Haris (1996) memperkenalkan Budaya Rumah, Budaya
Sekolah dan Budaya Masyarakat yang mempengaruhi pencapaian khususnya anak-anak
Melayu. Perlu diberi penekanan kepada
keyakinan terhadap kebolehan diri, yakin kepada kebenaran diri dan bersikap
positif terhadap masa depan bangsa.
Pada pandangan penulis pula, masalah mahasiswa Melayu
terbahagi kepada dua iaitu masalah dalaman dan juga luaran. Ianya adalah seperti berikut:
a. Masalah Dalaman
i.
Sikap
(malas, tidak serius, tiada keyakinan, tidak letak kepentingan)
b. Masalah Luaran (4K)
i.
Kekasih
– bercinta hingga lupa tanggungjawab sebagai pelajar.
ii.
Kawan-kawan
– salah memilih kawan yang berperibadi negatif.
iii.
Kewangan
– pinjaman lambat dan salah guna pinjaman/biasiswa
iv.
Kesihatan
– gangguan kesihatan menganggu proses pembelajaran.
1.3
TINDAKAN
Hassan (2001) menyenaraikan 8 tindakan yang perlu
diambil bagi memulihkan prestasi mahasiswa Melayu di pusat pengajian tinggi
seperti berikut:
i.
perlu
ada pendemokrasian dalam pendidikan seperti mengadakan pendidikan jarak jauh,
system fleksibel dan sebagainya.
ii.
beri
penekanan terhadap teknologi untuk meningkatkan penggunaan maklumat bagi
merangsang pengetahuan baru (keilmuan dan inovasi)
iii.
perlu
memperbanyakkan penyelidikan (4th generation R&D)
iv.
peningkatan
keupayaan dalam pengurusan pendidikan tinggi selaras dengan perkembangan
teknologi dan globalisasi.
v.
perlu
adakan satu bentuk kerjasama atau penggabungan di antara IPTA dan IPTS.
vi.
menghasilkan
graduan yang berkualiti dari segi ko-korikulum, kemahiran komunikasi dan
pencapaian akademik.
vii.
mengadakan
pemantauan yang berkesan, mengadakan sistem mentor/mentee, memupukkan semangat
daya saing, bimbingan dan kaunseling
viii.
Kementerian
Pendidikan perlu melaksanakan beberapa perkara antaranya mewujudkan pusat
kecemerlangan, memantapkan pengurusan pendidikan tinggi, mekanisma bantuan
kerajaan yang berkesan dan pembentukan badan penjamin kualiti.
Abdul Samad (2001) pula menyenaraikan 7 langkah yang perlu diambil tindakan iaitu:
Abdul Samad (2001) pula menyenaraikan 7 langkah yang perlu diambil tindakan iaitu:
i.
struktur
organisasi Jabatan HEP yang sedia ada perlu rombak/ disusun semula dan
dimantapkan untuk membolehkan pihak IPTA perlu merancang, mengurus dan memantau
program-program kecemerlangan akademik dan pembangunan sahsiah pelajar.
ii.
Jabatan
Akademik yang sedia ada di IPTA memperkenalkan langkah tambahan yang sesuai
bagi membantu pelajar Melayu mempertingkatkan kecemerlangan akademik.
iii.
meminta
pihak fakulti dan kolej kediaman merancang program yang memberikan tumpuan
utama terhadap kegiatan-kegiatan berorientasikan akademik, pembinaan sahsiah
pelajar dan jati diri pelajar Melayu.
iv.
membina
jaringan kerjasama dan perkongsian pintar (smart
sharing) dengan pihak industri dan NGO’s untuk melaksanakan program-program
kecemerlangan akademik dan pembinaan sahsiah pelajar Melayu secara kolektif.
v.
memperkenalkan
sistem ganjaran/pengiktirafan yang baru dan lebih inovatif supaya merangsang
pelajar Melayu lebih berusaha mempertingkatkan kecemerlangan secara berterusan
dan menyeluruh.
vi.
meminta
pihak Biro Tatanegara (BTN) merancang program-program kepimpinan dan pembinaan
sahsiah pelajar Melayu dan membuka peluang yang lebih luas kepada golongan ini
untuk menyertainya.
vii.
meminta
Kementerian Pendidikan menambahkan peruntukan kewangan kepada IPTA untuk
membolehkan lebih banyak program pembangunan pelajar dapat dirancang dan
diaturkan, termasuk program-program baru berbentuk ICT, k-ekonomi dan
sebagainya. Usaha mengangkat martabat
pelajar Melayu di IPTA merupakan salah satu agenda besar bangsa yang tiada
hentinya.
Isahak (2001) mencadangkan 3 langkah untuk memperbaiki
kualiti dan prestasi mahasiswa Melayu di IPTA:
i.
langkah
untuk menambah bilangan dan kualiti pelajar Bumiputra yang masuk ke program
pengajian ijazah IPTA.
ii.
langkah
yang boleh diambil oleh IPTA untuk memperbaiki pembelajaran dan prestasi
pelajar Bumiputra yang berada di IPTA sekarang.
iii.
langkah
jangka panjang yang perlu diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk
meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar Bumiputra di sekolah rendah dan
menengah, terutama dalam mata pelajaran matematik, sains dan Bahasa Inggeris.
Isahak (2001) juga mencadangkan 10 jalan penyelesaian jangka pendek yang boleh dilaksanakan oleh IPTA:
Isahak (2001) juga mencadangkan 10 jalan penyelesaian jangka pendek yang boleh dilaksanakan oleh IPTA:
i.
pelajar
Bumiputra yang lemah terutama dalam program Pengajian Sains dan Teknologi
diberi bantuan dengan mengadakan kelas bimbingan khas.
ii.
menguatkuasakan
secara serius perlaksanaan Penasihat Pelajar di Fakulti dengan mewajibkan
pelajar yang lemah dipantau, dinasihat dan dibimbing sepanjang masa.
iii.
meningkatkan
keberkesanan penyediaan kursus, penyampaian, dan penilaian kursus melalui
pelaksanaan Manual Penjaminan Kualiti Program Pengajian.
iv.
memperkemaskan
Perkhidmatan Sokongan seperti Kaunseling (mentor-mentee)
dan kumpulan belajar (study group).
v.
menyediakan
kemudahan pinjaman untuk pelajar Bumiputra membeli komputer. Misalnya penaja memperuntukkan pinjaman beli
komputer kepada pelajar tajaan masing-masing.
vi.
menambah
tempat penginapan asrama di universiti.
vii.
mengadakan
kajian lanjut yang menyeluruh tentang prestasi pelajar Bumiputra di Fakulti
Sains dan Teknologi seperti menubuh jawatankuasa untuk mengkaji prestasi
pelajar di Fakulti Kejuruteraan dan lain program pengajian.
viii.
mewujudkan
budaya belajar secara berkumpulan dan bekerjasama yang menekankan rangkaian (networking) dan kerjasama (cooperation) di kalangan pelajar
Bumiputra.
ix.
menggalakkan
pelajar Bumiputra yang lemah untuk mengambil bilangan jam kredit yang minimum
(rendah) sahaja. Misalnya 15 jam kredit
dan bukan 18 jam kredit.
x.
Penempatan
pelajar Matrikulasi ke IPTA hendaklah dibuat secara berpusat dan tidak mengikut
pilihan calon. Calon hanya memilih program
pengajian, tetapi bukan memilih IPTA tertentu
Latif (2001), menyatakan bahawa faktor nilai, diri
dan keluarga bukanlah perkara utama yang mempengaruhi pencapaian akademik, maka
tumpuan harus dilihat dari segi kemudahan fizikal yang disediakan oleh faktor
pengajar itu sendiri.
Aminah (2001) telah menyenaraikan 9 langkah segera
melalui saluran pendidikan:
i.
pelajar
Melayu perlu diberi galakan dan pengetahuan untuk meningkatkan pencapaian
akademik supaya boleh menembusi bidang pekerjaan yang lebih berprestij dan
professional. Sebarang bantuan harus
diberikan supaya memastikan anak Melayu yang baik akademiknya dapat mengikuti
pendidikan di peringkat tertinggi.
ii.
pelajar
Melayu perlu menukar minda, belajar teknik berfikir yang kritikal dan kreatif
serta harus ada minda waja dan minda berdikari.
iii.
pelajar
Melayu perlu mempunyai sikap yang positif dan keyakinan diri yang tinggi. Perasaan rendah diri (inferior complex) wujud kerana pelajar Melayu berasa diri lemah
berbanding dengan pelajar bukan Melayu.
Jika pencapaian akademik ditingkatkan, ciri-ciri ini akan dapat
dihapuskan.
iv.
pelajar
Melayu tidak mempunyai matlamat hidup, oleh itu mereka mesti dibantu untuk
berubah minda.
v.
pelajar
Melayu perlukan lebih banyak bahan-bahan bacaan latihan sebagai sumber pembelajaran.
vi.
pelajar
Melayu perlu belajar teknik belajar yang betul.
vii.
pelajar
Melayu perlu mahir dalam Bahasa Inggeris.
viii.
pelajar
Melayu perlu mahir IT.
ix.
pelajar
Melayu perlu tingkatkan pencapaian Sains dan Matematik terutamanya Matematik
Tambahan.
Aminah (2001) juga menyarankan agar mentaliti subsidi
dan makan gaji diubah, supaya orang Melayu boleh buka industri sendiri, boleh
menggaji orang Melayu lain bekerja, dan tidak bergantung kepada kerajaan. Orang Melayu harus cepat berubah, berani
menghadapi cabaran dan sentiasa belajar mempertingkatkan diri dalam ilmu dan
kemahiran IT. Orang Melayu harus
digalakkan untuk membantu orang Melayu yang lain dan membanyakkan
‘fisabilillah’, membantu dengan sukarela.
Bangsa asing amat sayangkan bangsanya dan sanggup berkorban tenaga dan
harta untuk memastikan bangsanya maju.
Bangsa asing dapat berkembang walaupun tidak ada wang atau subsidi
kerajaan dalam semua bidang kerana mereka mengamalkan konsep ‘fisabilillah’,
dalam membangunkan bangsa sendiri. Jika
mereka tidak boleh bantu dengan wang, mereka akan bantu dengan tenaga dan
kepakaran. Dengan itu mereka maju. Selain itu program motivasi perlu diberikan
secara berterusan dan bukan sekadar ceramah sebaliknya dengan mempelbagaikan
aktiviti. Sebagai contoh adalah dengan
mengaplikasikan Hirarki Maslow dalam memotivasikan mahasisiwa Melayu ini.
Pada pendapat penulis pula, ada beberapa tindakan dan
juga strategi yang boleh digunakan dalam mengatasi masalah mahasiswa Melayu di
IPTA. Penumpuan perlu diberikan di akar
umbi iaitu gerakan pelajar itu sendiri dalam merealisasikan revolusi kemajuan
akademik mahasiswa Melayu Muslim. Walaubagaimanapun
tindakan dan strategi tersebut akan penulis bincangkan secara terperinci pada bab yang seterusnya.
BACAAN TAMAT
BACAAN TAMAT